Sin moje prijateljice je već prohodao, a moje dete još ni da propuzi! Petra sklapa rečenice, a moja Una ni da gukne! Da li je sa mojim detetom sve u redu? Koliko puta ste se zapitali da li se vaše dete pravilno razvija? Strahova je još više ukoliko ste tek postali roditelj. Da otklonimo sve nedoumice, nudimo vam, mapu mentalnog razvoja dece od rođenja do 7. rođendana. Mapu razvoja od četvrte do sedme godine pogledajte ovde na mapi razvoja do sedme godine
0-3 meseca
RAZVOJ KRUPNE MOTORIKE
(0-1) Ležeći na stomaku dete podiže glavu od podloge, šake su stisnute, opšti položaj fleksije
(1-2) Odiže glavu i ramena od podloge, šake su poluotvorene, pokreti ekstremiteta simetrični
(2-3) Ležeći na stomaku oslanja se na podlaktice, zadržava predmet stavljen u ruku
Glava okrenuta uvek na jednu stranu
RAZVOJ
FINE MOTORIKE
(0-1) Kratko posmatra predmet, refeleksno
hvatanje
(0-2) Pogledom prati predmet koji se pomera u
stranu
(2-3) Igra se rukama, posmatra ih; okreće glavu sledeći
kretanje predmeta; usmerava ruku u pravcu predmeta.
(3) Hvata predmet na dodir
RAZVOJ
PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
(0-1) Na jače zvuke menja
aktivnosti, a na svetlo trepće
(1,5) Reaguje na slabe zvuke
(1-2)
Očima prati osobu koja se kreće
(2-3) Reaguje na zvuk
zadržavanjem pogleda ili pokretom
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(1) Osnovni oblik učenja –
klasično uslovljavanje
(3) Osnovni oblik učenja –
insutrumentalno uslovljavanje
RAZVOJ GOVORNIH
SPOSOBNOSTI
(0-1) Povremeno se oglašava grlenim glasovima
(1-2)
Oglašava se samoglasnicima
(2-3) Guče smenjujući samoglasnike
i suglasnike
(3) Prvo udvajanje slogova
SOCIJALNO
– EMOCIONALNI RAZVOJ
(0-1) Spava oko 20 sati
(1-2) Ljudski glas i podizanje na ruke smiruju dete dok plače
(2-3) Živne kad gleda ljudsko lice
(3) Spava oko 18 sati
(0-3) Različito plače kad je gladno, kad
ga nešto boli i kada mu je neudobno
(0-3)
Bezrazložno plače promuklim glasom
4-6 meseci
RAZVOJ
KRUPNE MOTORIKE
(4) Kada ga pridižemo u sedeći položaj
podiže glavu
(5) Sedi uz lagani oslonac, glava stoji učvršćena
(6) Može da sedi duže vremena uz oslonac
(4) U uspravnom položaju ukršta noge
RAZVOJ FINE MOTORIKE
(3-4)
Hvata predmete celom šakom
(4) Razgleda i trese predmet
stavljen u ruku
(5)
Uzima zvečku koja je nadohvat ruke
(6) Ležeći na leđima
skida pelenu sa lica
RAZVOJ PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
(3-4)
Pogledom prati kružno kretanje predmeta
(4) Primećuje sitne
predmete na stolu
(5) Razgleda okolinu pogledom i okretanjem
glave traži izvor zvuka
(6) Obraća pažnju na govor drugih
(4) Ne reaguje na zvuke
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(5) Sve stavlja u usta (ispituje
svet oralno)
RAZVOJ
GOVORNIH SPOSOBNOSTI
(4) Na govor majke odgovara gukanjem i
klicanjem
(5) Vokalizuje dva glasa ili više njih
(6)
Modulira glas tonovima kao da peva
SOCIJALNO
– EMOCIONALNI RAZVOJ
(4) Glasno se smeje
(6) Spava oko 16 sati
(4)
Spava i uzima hranu bez reda, često povraća
7-9 meseci
RAZVOJ
KRUPNE MOTORIKE
(7) Sedi nakratko bez podrške
(8) Preokreće se sa leđe na stomak
(9) Dovodi se samo u sedeći položaj
RAZVOJ
FINE MOTORIKE
(7) Podeže i hvata predmete nadohvat ruke
(8) Menja položaj da bi dohvatilo predmet
(9) Hvata sitne predmete palcem i kažiprstom, takozvanom “pincetom”
RAZVOJ
PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
(7) Postmatra i dodiruje svoj lik u
ogledalu
(9) Pravilno lokalizuje izvor zvuka
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(8) Igra se bacajući predmete na pod
(9) Traži neposredno skriven predmet
(7) Ne pokazuje interesovanje za predmete iz okoline
RAZVOJ
GOVORNIH SPOSOBNOSTI
(7) Izgovara više određenih slogova uz promenu jačine i visine tona
(9) “Brblja”, jasno udvaja slogove bez značenja (ba-ba)
SOCIJALNO
– EMOCIONALNI RAZVOJ
(8) Igra se skrivača “ku-ku”
(9)
Spava oko 15 sati
10-12 meseci
RAZVOJ KRUPNE MOTORIKE
(10) Samostalno se podiže u stojeći položaj
(12) Hoda uz držanje za jednu ruku
RAZVOJ
FINE MOTORIKE
(10) Horizontalno pomera predmet
napred-nazad
(10-11) Namerno ispušta predmet u kutiju
(12) Hvata sitne predmete opozicijom palca i kažiprsta (hvat “klešta”)
RAZVOJ PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
(9-10) Prepoznaje mnoge predmete iz svog okruženja
(9) Izostaju reakcije na slabije zvuke
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(12) Pronalazi skriveni predmet
(12) Predmete ne istražuje već ih trpa u usta
RAZVOJ GOVORNIH SPOSOBNOSTI
(10) Razume nekoliko reči
(10-11) Zna nekoliko reči (mama, tata, pa-pa)
(12) Izvršava jednostavne naloge: dođi, nemoj.
SOCIJALNO
– EMOCIONALNI RAZVOJ
(10) Pije iz šoljice uz pomoć
odraslog
(11)Taši rukama na poznate pesmice
(12) Ne odgovara na emocionalne podražaje iz okoline
Produžena stanja iritiranosti
Afektivno
zacenjivanje
Ne uspostavlja kontakt oči u oči
13-18 meseci
RAZVOJ KRUPNE MOTORIKE
(13) Stojeći bez podrške održava ravnotežu
(15) Samostalno hoda
(16) Trči u krug
(18) Gura nogom loptu
RAZVOJ
FINE MOTORIKE
(12-15) Više koristi jednu ruku
(13) Precizno hvata i stavlja sitne predmete u flašicu
(15)
Gradi kulu od tri kocke
(16) Stavlja krug u ram
(18) Gradi
kulu od pet kocki
RAZVOJ PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
(15)
Prepoznaje likove i predmete na slici (pas, mačka)
(18) Brzo
lokalizuje izvor zvuka
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(18) Na zahtev pokazuje predmete iz neposredne okoline
RAZVOJ
GOVORNIH SPOSOBNOSTI
(15) Glasom izražava želje
(16) Koristi šest reči
(17)
Upotrebljava frazu od dve reči tipa imenice (“Mama lopta”)
(18)
Spaja imenicu i glagol (“Mama daj”)
SOCIJALNO – EMOCIONALNI RAZVOJ
(12-15) Strah od nepoznatih osoba dostiže vrhunac
(15) Reaguje
na svoje ime
(18) Skida cipele i čarape, otkopčava rajsfešlus
Nekontrolisano
balavljenje
Bezrazložni nastupi uznemirenosti I smeha
Postoje intervali odsutnosti
Stereotipni pokreti
Moguća
depresivnost zbog dužeg odvajanja od bliskih osoba
19-24
meseca
RAZVOJ KRUPNE MOTORIKE
(20) Trči
(21) Silazi niz stepenice uz držanje bez pridržavanja
(24) Okupiranostjednom aktivnošću koja se ponavlja (ljuljanje, klaćenje, skakutanje, treperenje rukama, okretanje u krug)
RAZVOJ
FINE MOTORIKE
(19-24) Baca predmete bez određenog pravca
(19) Lista knjigu
stranu po stranu
(20) Kotrlja loptu I valjak
(22) Uživa u igrama bacanja I
hvatanja
(23) Okreće čigru
(24) Jede čorbastu hranu
kašikom
(24)
Nespretno hvata, tremor ruku
RAZVOJ
PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
(24) Ispravlja sliku izvrnutu
naopako
(24-36)
Imenuje jednu boju
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(19)
Koristi sredstva u rešavanju problema
Dovodi predmete u
međusoban odnos i deluje jednim predmetom na drugi
(24)
Savlađuje jednostavne prepreke
RAZVOJ
GOVORNIH SPOSOBNOSTI
(19) Zna više fraza od dve reči tipa
imenica – glagol
(20) Prepoznaje 8 do 12 slika
(21) Traži rečima da jede i pije
(22) Koristi imenice, glagole i prideve.
(22-24)
Zna više jednostavnih fraza i rečenica do tri reči.
(24)
Odgovara adekvatno na pitanja koja imaju značenje posedovanja (“Čija
je ovo mama?”)
Zaostao govor, ne govori i ne razume govor
SOCIJALNO – EMOCIONALNI RAZVOJ
(24) Skida gaćice, pantalone, kaput i jaknu, zatvara rajsfešlus
Bezrazložni napadi besa, vriske i smeha
3 godine
RAZVOJ KRUPNE MOTORIKE
(24-30) Baca predmete u određenom pravcu
(25)
Silazi niz stepenice bez pridržavanja, stepenik po stepenik
(27)
Skakuće na obe noge kao zeka
(32) Hoda na prstima I peti unapred I unazad
(34) Preskače prepreku prepreku visine 5 cm
(36) Kratko stoji na jednoj nozi
(36) Stalno u pokretu, hiperkinetično
RAZVOJ
FINE MOTORIKE
(25) Gradi kulu od sedam kocki
(26)
Slaže kocke u niz
(30) Oponaša povlačenje crte vodoravno i
uspravno
(32)
Mesi kobasicu od plastelina
(34) Precrtava krug kad mu se pokaže
kako da to uradi
(36) Jede viljuškom
RAZVOJ PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
(27) Prepoznaje fine detalje na slici
(28) Prepoznaje sebe na fotografiji
(30) Pronalazi određenu knjigu po igledu
(36) Razlikuje hladno od toplog
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(28) Daje “još jedan”
(30) Slaže četiri kocke u kvadrat
(36) Uočava količinu malo – mnogo
RAZVOJ GOVORNIH SPOSOBNOSTI
(26) Govori u sebi o trećem licu
(27) Završava poslednji slog ili reč stiha poznate pesmice
(30)
Razume tri predloga (na, u, pored)
(36) Upotrebljava zamenice i množinu
Zamuckivanje, mucanje
SOCIJALNO – EMOCIONALNI RAZVOJ
(25) Ostaje kraće vreme sa nepoznatom osobom
(26) Oblači delove odeće (cipele, čarape, gaćice)
(28)
Inicira vlastitu igru
Prihvata igru ja-ti.
Zna svoje ime
(29)
Na vreme traži nošu
(30) Ne mokri noću
(36) Kaže svoj pol i godine starosti
Nemotivisana agresivnost ka sebi i drugima
Bezrazložni strahovi
Odsustvo straha od realnih opasnosti
Rivalstvo, potencirani znaci izolacije