Mapa razvoja od četvrte do sedme godine

Mapa razvoja dece: Ima li razloga za strah?
20/12/2018
Od petardi najčešće stradaju dečaci
24/12/2018

Mapa razvoja od četvrte do sedme godine

4 godine

RAZVOJ KRUPNE MOTORIKE

(4) Maršira u ritmu muzike

  • Hoda po pravoj liniji nogom ispred noge
  • Vozi tricikl
  • Silazi niz stepenice nogu pred nogu
  • Skače sa druge stepenice
  • U trku šutira loptu
  • Preskače prepreku širine 20 cm

RAZVOJ FINE MOTORIKE

(3-4) Pokušava da nacrta čoveka – glava i udovi (“punoglavac”)

(4) Gradi kulu od deset kocki

  • Kopira dijagonalnu liniju
  • Precrtava kvadrat
  • Kopira nekoliko štampanih slova
  • Savija papir po dijagonali

(4-5) Samo pere ruke i lice

RAZVOJ PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI

(3-4)Razlikuje i prepoznaje ruke i glasove

(4) Razvrstava žetone po boji ili veličini (četiri boje ili veličine)

  • Sparuje korektno osam oblika
  • Primećuje nedostatke na crtežu
  • Shvata odnos dela i celine
  • Spaja slagalicu od dvanaest delova
  • Prepoznaje stvari opipavanjem bez viđenja (predmeti u vreći)


RAZVOJ INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI

(3-4) Prebrojava četiri predmeta u nizu

  • Posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa (“Nađi crveni krug”)
  • Rešava jednostavne problemske situacije (“Šta radiš kad si gladan?”)

(3-4) Ponavlja četiri broja ili rečenice od šest reči

  • Gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
  • Sastavlja sliku od dva dela
  • Nastavlja započeti niz (određene nizove boja, oblika ili veličina)

(3-4) Iz gomile od deset elemenata odbrojava četiri predmeta

  • Posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema tri atributa (“Daj mi veliki crveni krug”)

Otežano savladavanje pedagoških zahteva u vrtiću.


RAZVOJ GOVORNIH SPOSOBNOSTI

(3-4) Verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama

  • Opisuje radnje na slici
  • Dugi monolozi
  • Rečenica potpuna, govor razumljiv
  • Stalno postavlja pitanja
  • Broji do 4 mehanički
  • Upotrebljava od 1.200 do 1.500 reči

SOCIJALNO – EMOCIONALNI RAZVOJ

(3-4) Uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u toaletu)

  • Prva zaljubljivanja

(4) Kooperativna igra sa vršnjacima

  • Početak prihvatanja jednostavnih pravila igre
  • Samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima
  • Samostalno se priprema za spavanje
  • Počinje emocionalno povezivanje
  • Pojava emocija: stid, zavist, nada, ponos; prva estetska osećanja

Neurotska ispoljavanja: sisanje prsta, čupkanje kose, trljanje delova tela
Enureza

Nizak nivo tolerancije na frustraciju

5 godina

RAZVOJ KRUPNE MOTORIKE

(4-5) Trči menjajući pravac

(5) Skakuće na jednoj nozi

  • Stoji na prstima

RAZVOJ FINE MOTORIKE

(4-5)Crta čoveka (šematski, u vidu geometrijskih oblika)

  • Seče makazama po zakrivljenoj liniji

(5) Razlikuje teško-lako

  • Boji crteže
  • Precrtava trougao
  • Crta kućicu, ljudsku figuru (tri do šest detalja), crtež prepoznatljiv

(5-6) Hvata malu loptu obema rukama

  • Jednom rukom pravi lopticu od papira


RAZVOJ PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI

(5) Prepoznaje izvor bola

(5-6) Vid potpuno razvijen; razume signale na semaforu

(5) Loše voljno usmeravanje vidne i slušne pažnje


RAZVOJ INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI

(5) Sastavlja sliku od četiri dela

  • Orijentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada, pre, posle)
  • Rešava zadatak tipa “Ko ima više?”
  • Prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset)
  • Prepoznaje i piše brojeve do pet
  • Ponavlja rečenicu od osam reči ili niz od pet brojeva
  • Uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine, svetline)

RAZVOJ GOVORNIH SPOSOBNOSTI

(4-5) Upotrebljava 1.800-2.200 reči

  • Prepričava kratke priče
  • Razume predloge iza-ispred
  • Samo priča priču po slikama
  • Prepoznaje nekoliko slova azbuke
  • Odgovara na jednostavna pitanja: “Šta je to i od čega je napravljeno?”
  • Postavlja pitanja: kada, zašto, kako…

Agramatični govor

SOCIJALNO – EMOCIONALNI RAZVOJ

(4-5) Interesovanje za polne organe, moguća masturbacija

  • Kompletno ovladava toaletom
  • Strahovi od mraka, imaginarnih bića

(5) Postavlja sebi sto

  • Organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom
  • Uključuje se u razgovor sa odraslima
  • Može da odloži zadovoljavanje potrebe

Enkompreza

Anoreksija, bulimija

6-7 godina

RAZVOJ KRUPNE MOTORIKE

(6) Stoji na jednoj nozi bez zadrške 40 sekundi

  • Vozi bicikl
  • Preskače kanap obema nogama istovremeno
  • Skače sa visine od 40 cm
  • Visi 10 sekundi držeći se rukama za prečku
  • Hvata loptu jednom rukom
  • U skoku hvata loptu
  • Igra badminton
  • Oblači se samo
  • Vezuje pertle

RAZVOJ FINE MOTORIKE

(6)Pogađa loptom cilj

  • Kleštima vadi esker i čekićem ga zakucava
  • Namotava konac na kalem
  • Palcem može da dotakne svaki prst
  • Seče i lepi jednostavne oblike od kolaž papira
  • Pravi lepezu od hartije
  • Prepisuje sva štampana slova
  • Precrtava romb
  • Koristi rezač za olovke


RAZVOJ PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI

Oštrina vida skoro kao kod odrasle osobe

(7) Širina vidnog polja gotovo kao kod odraslih (sposobnost za periferno viđenje)

  • Razvijena sposobnost aktivnog perceptivnog pretraživanja i analize (analiza razlika među sličnim slikama, pronalaženje jednostavnije slike u složenoj)

RAZVOJ INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI

(5-6) Zna koja je leva a koja desna ruka

  • Izvršava tri naloga data zajedno
  • (6) Broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom
  • Na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema četiri atributa (boja, oblik, veličina, debljina)
  • Broji 13 kocki
  • Pravi stepenice od 10 kocki nakon što mu je model sklonjen
  • Navodi razlike (po čemu se razlikuje ptica od psa, drvo od stakla…)
  • Počeci logičkih operacija (klasifikacije, serijacije, korespodencije i konzervacije)

RAZVOJ GOVORNIH SPOSOBNOSTI

(6) Govori korektno i jasno

  • Artikuliše sve glasove (eventualno izostaje R, Lj, Nj)
  • Prepričava kratku priču nakon što je čuje
  • Piše i čita vlastito ime
  • Razume predlog “u sredini”
  • Upotrebljava 2.500-3.000 reči

SOCIJALNO – EMOCIONALNI RAZVOJ

(6) Koristi kompletan pribor za hranjenje; pravi sebi sendvič

  • Čisti svoje cipele
  • Ide samo u komšiluk
  • Može mu se poveriti manja suma novca
  • Bira omiljenog druga
  • Pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci
  • Poštuje pravila igre sa vršnjacima
  • Prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa, razočarenja
  • Situaciju može da sagleda ii z ugla druge osobe
  • Realistični strahovi i strahovi od natprirodnih bića
  • Sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnost

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *