4
godine
RAZVOJ
KRUPNE MOTORIKE
(4) Maršira u ritmu muzike
-
Hoda po pravoj liniji nogom ispred noge
-
Vozi tricikl
-
Silazi niz stepenice nogu pred nogu
-
Skače sa druge stepenice
-
U trku šutira loptu
-
Preskače prepreku širine 20 cm
RAZVOJ
FINE MOTORIKE
(3-4)
Pokušava da nacrta čoveka – glava i udovi (“punoglavac”)
(4)
Gradi kulu od deset kocki
-
Kopira dijagonalnu liniju
-
Precrtava kvadrat
-
Kopira nekoliko štampanih slova
-
Savija papir po dijagonali
(4-5)
Samo pere ruke i lice
RAZVOJ
PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
(3-4)Razlikuje i prepoznaje ruke i glasove
(4)
Razvrstava žetone po boji ili veličini (četiri boje ili veličine)
-
Sparuje korektno osam oblika
-
Primećuje nedostatke na crtežu
-
Shvata odnos dela i celine
-
Spaja slagalicu od dvanaest delova
-
Prepoznaje stvari opipavanjem bez viđenja (predmeti u vreći)
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(3-4)
Prebrojava četiri predmeta u nizu
-
Posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema dva atributa
(“Nađi crveni krug”)
-
Rešava jednostavne problemske situacije (“Šta radiš kad si
gladan?”)
(3-4)
Ponavlja četiri broja ili rečenice od šest reči
-
Gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
-
Sastavlja sliku od dva dela
-
Nastavlja započeti niz (određene nizove boja, oblika ili veličina)
(3-4)
Iz gomile od deset elemenata odbrojava četiri predmeta
-
Posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema tri atributa
(“Daj mi veliki crveni krug”)
Otežano
savladavanje pedagoških zahteva u vrtiću.
RAZVOJ
GOVORNIH SPOSOBNOSTI
(3-4)
Verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama
-
Opisuje radnje na slici
-
Dugi monolozi
-
Rečenica potpuna, govor razumljiv
-
Stalno postavlja pitanja
-
Broji do 4 mehanički
-
Upotrebljava od 1.200 do 1.500 reči
SOCIJALNO
– EMOCIONALNI RAZVOJ
(3-4)
Uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu je pomoć u
toaletu)
(4)
Kooperativna igra sa vršnjacima
-
Početak prihvatanja jednostavnih pravila igre
-
Samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima
-
Samostalno se priprema za spavanje
-
Počinje emocionalno povezivanje
-
Pojava emocija: stid, zavist, nada, ponos; prva estetska osećanja
Neurotska
ispoljavanja: sisanje prsta, čupkanje kose, trljanje delova
tela
Enureza
Nizak
nivo tolerancije na frustraciju
5
godina
RAZVOJ
KRUPNE MOTORIKE
(4-5)
Trči menjajući pravac
(5)
Skakuće na jednoj nozi
RAZVOJ
FINE MOTORIKE
(4-5)Crta čoveka (šematski, u vidu geometrijskih oblika)
-
Seče makazama po zakrivljenoj liniji
(5)
Razlikuje teško-lako
-
Boji crteže
-
Precrtava trougao
-
Crta kućicu, ljudsku figuru (tri do šest detalja), crtež
prepoznatljiv
(5-6)
Hvata malu loptu obema rukama
-
Jednom rukom pravi lopticu od papira
RAZVOJ
PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
(5)
Prepoznaje izvor bola
(5-6)
Vid potpuno razvijen; razume signale na semaforu
(5)
Loše voljno usmeravanje vidne i slušne pažnje
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(5)
Sastavlja sliku od četiri dela
-
Orijentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada, pre,
posle)
-
Rešava zadatak tipa “Ko ima više?”
-
Prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do deset)
-
Prepoznaje i piše brojeve do pet
-
Ponavlja rečenicu od osam reči ili niz od pet brojeva
-
Uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine,
svetline)
RAZVOJ
GOVORNIH SPOSOBNOSTI
(4-5)
Upotrebljava 1.800-2.200 reči
-
Prepričava kratke priče
-
Razume predloge iza-ispred
-
Samo priča priču po slikama
-
Prepoznaje nekoliko slova azbuke
-
Odgovara na jednostavna pitanja: “Šta je to i od čega je
napravljeno?”
-
Postavlja pitanja: kada, zašto, kako…
Agramatični
govor
SOCIJALNO
– EMOCIONALNI RAZVOJ
(4-5)
Interesovanje za polne organe, moguća masturbacija
-
Kompletno ovladava toaletom
-
Strahovi od mraka, imaginarnih bića
(5)
Postavlja sebi sto
-
Organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim polom
-
Uključuje se u razgovor sa odraslima
-
Može da odloži zadovoljavanje potrebe
Enkompreza
Anoreksija,
bulimija
6-7
godina
RAZVOJ
KRUPNE MOTORIKE
(6)
Stoji na jednoj nozi bez zadrške 40 sekundi
-
Vozi bicikl
-
Preskače kanap obema nogama istovremeno
-
Skače sa visine od 40 cm
-
Visi 10 sekundi držeći se rukama za prečku
-
Hvata loptu jednom rukom
-
U skoku hvata loptu
-
Igra badminton
-
Oblači se samo
-
Vezuje pertle
RAZVOJ
FINE MOTORIKE
(6)Pogađa loptom cilj
-
Kleštima vadi esker i čekićem ga zakucava
-
Namotava konac na kalem
-
Palcem može da dotakne svaki prst
-
Seče i lepi jednostavne oblike od kolaž papira
-
Pravi lepezu od hartije
-
Prepisuje sva štampana slova
-
Precrtava romb
-
Koristi rezač za olovke
RAZVOJ
PERCEPTIVNIH SPOSOBNOSTI
Oštrina
vida skoro kao kod odrasle osobe
(7)
Širina vidnog polja gotovo kao kod odraslih (sposobnost za periferno
viđenje)
-
Razvijena sposobnost aktivnog perceptivnog pretraživanja i analize
(analiza razlika među sličnim slikama, pronalaženje jednostavnije
slike u složenoj)
RAZVOJ
INTELEKTUALNIH SPOSOBNOSTI
(5-6)
Zna koja je leva a koja desna ruka
-
Izvršava tri naloga data zajedno
-
(6) Broj elemenata u skupu adekvatno označava brojkom
-
Na verbalni nalog može razvrstati logičke blokove prema četiri
atributa (boja, oblik, veličina, debljina)
-
Broji 13 kocki
-
Pravi stepenice od 10 kocki nakon što mu je model sklonjen
-
Navodi razlike (po čemu se razlikuje ptica od psa, drvo od stakla…)
-
Počeci logičkih operacija (klasifikacije, serijacije,
korespodencije i konzervacije)
RAZVOJ
GOVORNIH SPOSOBNOSTI
(6)
Govori korektno i jasno
-
Artikuliše sve glasove (eventualno izostaje R, Lj, Nj)
-
Prepričava kratku priču nakon što je čuje
-
Piše i čita vlastito ime
-
Razume predlog “u sredini”
-
Upotrebljava 2.500-3.000 reči
SOCIJALNO
– EMOCIONALNI RAZVOJ
(6)
Koristi kompletan pribor za hranjenje; pravi sebi sendvič
-
Čisti svoje cipele
-
Ide samo u komšiluk
-
Može mu se poveriti manja suma novca
-
Bira omiljenog druga
-
Pokazuje zaštitničko ponašanje prema mlađoj deci
-
Poštuje pravila igre sa vršnjacima
-
Prepoznaje svoja osećanja ljubavi i sreće, besa, razočarenja
-
Situaciju može da sagleda ii z ugla druge osobe
-
Realistični strahovi i strahovi od natprirodnih bića
-
Sposobnost za saradnju i zajedničke aktivnost